Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

söndag 2 augusti 2009

Lyckoprojektet ger tips

Lyckoprojektet ger information om lyckoforskning och även konkreta tips till hur man kan göra för att bli lyckligare.
Bland annat rapporterar de att man på lyckosajten happier.com har frågat om vilka strategier för att uppleva lycka som används. Högst upp på listan av användbara strategier kom "Three god things" dvs att varje dag skriva ner tre bra saker som hänt och orsaken till det.

Att skriva tacksamhetsdagbok gör att jag verkligen uppmärksammar hur många trevliga saker som inträffar. Det får mig att fokusera på det positiva i livet, vilket självfallet gör mig lyckligare. Ofta är det egentligen ganska små och vardagliga saker som gör mig lycklig. Att träffa människor jag tycker om, att vara ute i naturen, att röra på mig, se något vackert osv.

Jag tycker att det är bra att bli påmind då och då om hur viktigt det är att uppmärksamma mina tankar och vad jag lägger mitt fokus; på det som är dåligt eller på det som är bra. Jag kan själv välja åt vilket håll jag vill styra mina tankar men det förutsätter naturligtvis att jag tar mig tid att uppmärksamma och ifrågasätta dem. Att tänka på ett visst sätt är till stor del en gammal vana och gamla vanor bryter man inte utan klarsyn och arbete.

Så låt oss ta oss tid och stanna upp lite då och då och fråga oss själva:

Hur tänkte jag nyss? Vill jag tänka så? Hur kan jag tänka istället?

Då får vi också möjlighet att välja hur vi vill ha det.

Ha en härlig dag!
/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: