Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

söndag 13 december 2009

Rörelse ger energi

Tre kvinnor berättar om hur mycket det betyder för deras livskvalitet att röra på sig i dagens DN. Bra att fokusera på det positiva tror jag. Det låter ju betydligt mera frestande att motionera för att orka mer och vara glad än för att inte bli sjuk.

Själv brukar jag börja dagen med att gå en bit av vägen till jobbet. Utmärkt motion som inte tar särskilt mycket extra tid. Dessutom kommer jag pigg, vaken och nyrastad till jobbet.

Den bästa motionen är den som blir av. Så här säger en av kvinnorna i intervjun:

– Jag ser det som att tio minuters träning är bättre än ingen träning alls. Har jag för tajt mellan mötena går jag ett varv runt fabriken. Och hinner jag inte det går jag i alla fall ett varv runt kontoret.

Mycket klokt! Har man inte rört på sig på länge är det också klokt att börja försiktigt. Motion gör mycket för orken, sömnen och livsglädjen, mycket mer än vad man kan tro.

DN skriver också om lyckotrenden, det är inne att må bra både på insida och utsida. Antalet tidningar som skriver om vardagspsykologi, relationer och känslor har blivit allt fler och förlagen ger ut många böcker i ovanstående ämnen.

Ändå ökar antalet människor som mår dåligt stadigt. Beror det på att vi har det för bra och söker det perfekta livet, där allt fungerar perfekt och människorna är perfekta på alla områden? Många känner en oerhörd press att prestera på jobbet, i sina olika relationer, ja överallt.

Kan det inte vara nog att göra tillräckligt bra? Är vi inte alla tillräckligt bra precis som vi är? Tänk så många som försöker övertyga oss om att vi behöver göra något eller köpa något för att ev vara tillräckligt bra en stund.

Nä, för att knycka ett citat en kompis har upphängt på väggen:

- Tänk, här sitter jag och bara duger!

Något vi borde säga oss själva ofta. Själv börjar jag NU!
/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: