Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

måndag 28 december 2009

Snart dags att göra Livsbokslut för 2009

Sedan några år tillbaka brukar jag alltid göra Livsbokslut i slutet av varje år. Det gör jag för att se över och tänka över vad som hänt i mitt liv under året. Det kräver några timmar i lugn och ro att fundera över vad som hänt och vad det har betytt för mig.
Ibland går det ännu inte riktigt att se vad en specifik händelse inneburit förrän ytterligare en tid gått. Då lägger jag den åt sidan så länge.
Under ett år hinner det vanligen hända rätt mycket. Jag brukar dels gå igenom året kronologiskt och sedan brukar jag även ställa mig själv ett antal frågor. Några exempel i en salig blandning är:

Vad har hänt i mitt liv det här året?
Vad är jag nöjd med?
Vad är jag mindre nöjd med?
Finns det någon del jag vill förändra?
Vilka drömmar har jag uppnått?
Hur gjorde jag för att uppnå dem?
Vilka hinder har funnits för andra drömmar och vad kan jag göra för komma vidare med dessa drömmar?
Är det kanske rentav så att drömmarna har legat till sig så länge att de inte längre är aktuella?
Vad behöver jag släppa för att komma vidare?
Vilka drömmar har tillkommit?
Vad är de viktigaste lärdomarna från det här året?
Hur har jag utvecklats under den här tiden?

Jag brukar sätta mig ner och skriva svar på frågorna, för mig innebär det att jag tänker igenom svaren lite extra och därigenom får jag tydligare bild.
Den bilden säger en hel del om hur året varit och vad jag kan behöva tänka på till nästa år för att må bra och utvecklas vidare. Ibland har det varit rätt tufft att göra dessa Livsbokslut men desto viktigare att göra det för att kunna förändra.
Jag kan verkligen varmt rekommendera alla att lägga den tid och energi som ett Livsbokslut kostar. Det är en investering som kan ge mycket tillbaka.

För den som inte är så nöjd med livet just nu vill jag påminna om att oavsett hur livet ser ut idag är det en ny dag imorgon. En dag med möjligheter!

/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: