Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

måndag 22 juni 2009

Trädgårdsterapi

Trädgårdsterapi bra för utbrända och ledet tillbaka mot arbete skriverDN. Att naturen har en lugnande verkan tror jag de flesta skriver under på. Att påta i en trädgård och se hur det växer kan ge både lugn och insikt.

En blomma växer i den takt den växer. Den skyndar sig inte och försöker inte vara något den inte är. En ros är en ros. Rosen bryr sig inte om vad andra tycker - den blir det den är skapad för.

Att växter påverkas av sin omgivning och växer och eller skrumpnar och dör är rätt självklart. Att ställa en ökenväxt i ett träsk gör att den dör rätt snart. Olika sorters växter behöver olika förutsättningar för att må bra. Precis som människor. Omgivningen är viktig!

Både växter och människor behöver rätt sorts näring för just sina förutsättningar och behov. De behöver också få vara ifred ibland för att växa.

Trädgårdsterapi stimulerar alla sinnen på ett mjukt och varsamt sätt. Ett väldigt bra inslag tycker jag är pauspinnen. En sådan borde vi alla ha med oss överallt - åtminstone mentalt. Kanske även rent fysiskt för att tala om för omgivningen att "nu har jag rast, låt mig vila."

Jag tror många människor beger sig till trädgård och natur för att söka stillhet och inre växttid. Grönt ÄR skönt!

/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: