Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

måndag 8 oktober 2007

För mycket mediciner!

Egentligen hade jag tänkt börja min nya blogg med ett positivt inlägg. För det är ju alltid lika skoj att starta upp något nytt. Jag har suttit och pillrat med inställningar och layout rätt länge. Får se om jag låter det vara så här eller om jag vill ändra igen. Har någon synpunkter så framför dem gärna!

Hur som helst så ögnade jag snabbt igenom Svenskan och hittade det här.

Det kunde jag bara inte låta bli att kommentera. För det första tycker jag att det är hemskt att 16% av befolkningen har MER än 10 läkemedel. Hur många av de medicinerna äter de mot biverkningar och hur mår de egentligen? Jag antar att många av dem är äldre och kanske inte kan föra sin talan. Men varför gör i så fall ingen annan det åt dem?!?!

För det andra blir jag förvånad över att det fortfarande skrivs ut mer antibiotika än vad som behövs enligt artikeln. Efter alla dessa varningar borde det väl stramas åt?

Från båda håll. Både läkare och patienter borde väl tänka sig för?
Själv är jag väldigt restriktiv med läkemedelsintag.

/Kia

Inga kommentarer: