Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

onsdag 18 juni 2008

Fria zoner ger fria själar

Vi behöver tid att ha stunder och platser som är våra egna, där vi kan ägna oss åt våra intressen utan prestationskrav skriver Svenskan.
Aleksander Perski intervjuas i artikeln och det står också lite om hans bok Ur balans. En bok jag kan rekommendera för den som vill läsa mer om stress.

Redan på medeltiden hade man hittat ett koncept för ett långt och lyckligt liv; tanken var att det behövs tre ingredienser för att leva gott.
En del sömn
En del aktivitet, arbete, tillverkning.
En del fritid, för att begrunda livet, få kontakt med sig själv och andra, naturen och högre makter

I dagens samhälle är det många människor som minskar både sömndelen och den sista delen med begrundan till förmån för aktiviteter och arbete. Det är lätt att dras med i skyndsamhetens och prestationens strömvirvlar. Många, inklusive undertecknad, stannar inte upp förrän man håller på att drunkna av aktivitetshets. Då är vägen tillbaka lång och knagglig.
Ovanstående recept på ett gott liv är bra att hålla i minnet. När det blir mycket att göra är det lätt att skala bort det som ger energi och ork och därmed bli ännu mer dränerad på ork och livsglädje. Håll fast frizonerna och prioritera!
Det är en av de största förändringarna jag gjort i mitt liv sedan jag var stressjuk, jag prioriterar hårt i vad jag ska göra och fredar mina frizoner. Sedan kan det variera vecka för vecka hur fördelningen ser ut. Det viktiga är att det jämnar ut sig i det långa loppet. För det ger ett gott liv i balans.
/Kia
Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: