Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

onsdag 11 juni 2008

Stressa lagom - bli friskare!

Så lyder rubriken i Aftonbladet. Det är stressforskaren Dan Hasson som blir intervjuad om hur stressen påverkar oss.

"För Dan Hasson handlar stress om ett positivt livstempo som medför att vi slipper känna leda och understimulans. I sin doktorsavhandling i socialmedicin visar han att lagom mycket stress även förbättrar hälsan och prestationsförmågan och stärker kroppen. Kruxet är att hålla koll så hastigheten inte går överstyr och lära sig varva ner mellan de intensiva passen i vardagen."

Numera brukar stress ofta tolkas som något enbart negativt men det är det inte. Byter man ut ordet stress mot utmaning blir det rätt självklart tycker jag. Tänk så urtrist livet skulle vara om man aldrig behövde anstränga sig, aldrig fick prova vingarna. Vi behöver utmaningar för att få något att bita i och utvecklas. Men inte i vilken kvantitet som helst, eller hur länge som helst. Vi behöver också få vila med jämna mellanrum.

"– Humor är ett jättebra medel mot stress. Man ska utsätta sig för det så ofta som möjligt, då får man distans och perspektiv på sitt liv, säger han.
Men alla som blivit utbrända då? Enligt Dan Hasson handlar det om att man levt under stark stress under lång tid och inte hunnit återhämta sig. Lär man sig några enkla tricks kan utbrändheten hållas borta."


Humor är en medicin som fungerar mot mycket. Ett gott skratt är verkligen förlösande. Och det är väl bara att erkänna: det finns massor att skratta åt, vi är alla rätt lustiga ibland.
Alla borde få lära sig stresshantering, det gör en enorm skillnad. Jag hanterar livet annorlunda nu mot innan jag blev stressjuk. Att jag lärt mig sätta gränser, prioritera, vila och olika avspänningstekniker och att tänka annorlunda gör att jag idag är frisk. Fast jag har mycket att göra.

"Självberöm och belöningar är också ett viktigt inslag i stresshanteringen. Även här är enkelhet ett ledord. Några ryggdunk till dig själv efter av avslutad arbetsinsats. Undansparade pengar till en resa: allt för att sätta lite guldkant på tillvaron."

Ja, detta är oerhört viktigt!Kom ihåg att belöna dig ofta och kolla upp vad och hur du tänker med jämna mellanrum. Negativa tankar nöter och drar energi. Positiva tankar om dig själv gör dig istället glad och energifylld. Kom alltid ihåg att du är fantastisk!
/Kia
Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: