Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

onsdag 26 november 2008

Berget rehab - första omgången avslutad

Jag har tidigare skrivit om Berget Rehab och den unika modell för rehabilitering av stressjuka som skulle provas för första gången nu under hösten. När jag läste om den tyckte jag att det lät mycket bra. Dessutom är det ju så att jag tror att vi alla är unika och att det kan behövas många olika sätt och modeller för rehabilitering. I den bästa av världar skulle man då kunna välja det man tror passar bäst för en själv. I verkligheten befinner vi oss mycket långt därifrån. Detta måste vi ändra på!

Nu är i alla fall första delen i första omgången på Berget avslutad och resultatet verkar mycket lovande. Bifogar hela pressmeddelandet så ni får läsa allt det positiva. /Kia
PRESSMEDDELANDE

Nytt framgångsrikt sätt att rehabilitera människor
som sitter fast i långtidssjukskrivning.


Många är ense om att det saknats en väl fungerande rehabilitering för långtidssjukskrivna med diagnosen utmattningsdepression. Vi har länge tyckt att
man i Sverige arbetar med för trubbiga verktyg i traditionella behandlingsprogram. Vi är övertygade om att man måste se till hela människan och då inte väja för den existentiella dimensionen.

- Min erfarenhet är att många existentiella frågor dyker upp när man hamnar i kris, säger Christer Sandahl. När man känner sig kränkt, missförstådd och besviken på arbetet, dyker ofta tvivlet upp: ”Har jag något värde”, ”Vad är meningen med mitt liv”, etc. Ibland ger vi också ett hårdnande arbetsliv skulden för utmattningstillstånd, men skyggar för mer komplexa förklaringar.

Vi tror vi har hittat nycklarna till en framgångsrik rehabilitering. Varje enskild nyckel är inte nödvändigtvis unik, med kombinationen av dem är unik och kan göra att dörrar öppnas.

Rehabiliteringen sker under sex veckor i rogivande miljö på Berget utanför Rättvik.

- Tvärtemot vad som är vanligt i Sverige, är vi övertygade om att det är viktigt att för en tid kunna lämna den omgivning där problemen uppstått. Och miljön här vid Siljan har en läkande kraft i sig, påpekar Patricia Tudor-Sandahl.

Nyckelordet för vårt sätt att arbeta är helhetssyn. Sex dagar i veckan är schemalagda med individuell terapi, gruppterapi, meditation, reflektion, vila, naturupplevelser och fysisk aktivitet. Deltagarna i programmet får stöd av några av landets mest renommerade terapeuter och dessutom finns läkare, psykologer, sjukgymnaster m fl
i teamet.

Programmet syftar från första dagen till att våra gäster – inte patienter – ska ställa in sig på en återgång till arbete.

Vi hade stora förhoppningar på detta sätt att rehabilitera, men resultaten har överträffat dem med råge.




Några reaktioner från deltagare i utvärderingen:



”Det känns som jag håller på att lära mig ett nytt språk.”

”Spännande, omvälvande, roligt, givande, otäckt, jobbigt – allt på en gång.

”Jag känner mig utvald och tacksam som fått vara med på denna resa.”

”En smygande tro på livet.”

” Jag är så pass stark som jag föreställde mig att jag skulle bli. Dessutom är
ju rytmen på Berget en bra övning i att lära sig leva rytmiskt även hemma.”



Berget Rehab

Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

Anonym sa...

maste kolla:)

Kia Mundebo sa...

Gör det! Verkar mkt givande! Kia