Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

torsdag 6 november 2008

Lennart Levis föreläsning mycket bra

Igår var jag på Lennart Levis föreläsning om stress i Hjärt och Lungfondens regi. Inspirerande, lärorik och serverad med mycket värme och humor.
Egentligen skulle jag vilja skriva ett långt inlägg om detta men då jag har mycket annat att göra också så får jag praktisera konsten att sätta gränser. ;-)

Bara lite kort om de råd Lennart Levi gav för att motverka stress och främja hälsa och gott klimat:
- Undvik över eller underbelastning
- Ge andrum
- Ge inflytande/egenmakt
- Belöna ansträngning
- Skapa gott socialt stöd
- Kompetensutveckla
- Informera - öka medvetenheten
- Samverka över sektorsgränser och samhällsnivåer

Pricken över i:et var när Lennart Levi pratade om åtgärder från samhällets sida och att det inte fungerar eftersom pengarna är uppdelade i olika påsar till olika saker och sektorer. (anknyter till sista punkten ovan. Pengarna åker ut i olika stuprör och kan inte fördelas brevid eller på vägen mot slutdestination.
Exempelvis kan det vara svårt att få loss pengar för att arbeta förebyggande. Med följd att kostnaden senare blir mångdubbelt högre.

" Stuprör fungerar inte - gör hängrännor istället!"

Det är en klockrent klok kommentar.
/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: