Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

söndag 30 november 2008

Första advent med saffranswok och sommarkurs!

Idag är det första advent och helt traditionsenligt har jag julpyntat. Särskilt adventsstjärnan som lyser med ett gyllenrött sken har jag längtat efter. Jag behöver ljus! För att ytterligare förstärka julkänslan lagade jag en härlig kycklingwok som jag kryddade med saffran. Mums!
Drömmen om den goda lussebullen brukar göra sig bäst just som dröm. I verkligheten brukar den inte vara så god, saftig och saffranssmakande som i drömmen. Woken blev däremot precis så god som jag tänkt.

I skärande kontrast mot julestämningen ska jag nu sätta mig och jobba med sommarkurserna för 2009. Det känns otroligt avlägset och overkligt med sommar just nu. Men jag ser verkligen fram emot att återkomma till Molkoms folkhögskola, goa kursdeltagare och härlig miljö och stämning. I år ska det bli tre kurser. I alla kurserna får deltagarna arbeta individuellt, i par, i smågrupp och i storgrupp.

Nedan skriver jag lite om vad jag nu sitter och spånar om. Allt är ännu inte helt spikat, vare sig namn eller innehåll är helt klart. Det enda som är bestämt är vilka veckor kurserna ska gå.
Nämligen:
v 24, 8-12 juni.
v 27, 29 juni- 3 juli
v 31, 27-31 juli

Den kurs som gick förra sommaren, kallade vi för Livsbalans. I den ingick qigong, massage, avspänningsövningar, coaching, lite teori kring stress, tankar, beröring, livsstil. Mycket praktik och deltagardelaktighet var det.

I år kommer även en kurs i Livsbalans med inriktning på personlig utveckling. I den blir det också qigong, massage och avspänningsövningar för att deltagarna ska kunna hitta ner i lugnet och sig själva. Det blir också många övningar, ex drama, bild, skrivande mm. En möjlighet att genom avspänning och kreativa övningar hitta nya aspekter av sig själv.

Ännu en nyhet blir Livsbalans med inriktning mot smärthantering. Stress och smärtupplevelse hänger tätt ihop och påverkar varandra. Den här kursen kommer att vara specialanpassad för den som lever med smärta. Även här arbetar vi med avspänning, qigong, mjuk och varsam beröringsmassage, bild, skrivövningar, samtal och coaching.

Vi får se var det landar men ungefär så som jag beskriver ovan kommer kurserna att se ut. Vartefter sommaren närmar sig kommer du få läsa mer om dem.

Nu åter till novembermörker, adventsljus och den härliga julstjärnan som jag ska tända nu i skymningen.
/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: