Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

lördag 22 november 2008

Lugn lördag laddade batterierna

I morse var jag på lugna lördagstimmar i Gustav Vasa kyrka som jag skrev om i inlägget innan. Det var helt fantastiskt! Det är något speciellt med stämningen och lugnet i kyrkan som får kropp och själ att komma till ro. I morgonbönen sa prästen en hel del tänkvärt om människans utsatthet och om hur stressen berövar oss närheten till oss själva, andra och det andliga.

Efter det följde ett underbart avspänningspass lett av Gudrun Khemiri som är en av mina favoritledare. Hennes lugna melodiska röst ledde oss rakt ner i stillheten och ljuset. Jag landade mitt i mig själv. Gäspandes så käken höll på att gå ur led och tårarna rann slappnade mina spända muskler av mer och mer. Lite lugna qigongrörelser på det kändes helt rätt. Den här fantastiska morgonen avrundades med stilla, vacker musik som vi fick njuta av innan det var dags att ge sig ut i världen igen.

Sånt här skulle jag behöva varje lördag. Ett underbart sätt att hitta tillbaka in i sig själv när veckan varit full med aktivitet. Ett sätt att hitta tillbaka till lugn och livsglädje.

Man behöver inte vara troende för att gå till kyrkan och njuta av stillheten och de lugnande aktiviteterna. Där finns något att hämta för alla som söker ro och tystnad för att kunna höra sina egna och andras tankar.
Jag rekommenderar det varmt!

/Kia
Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: