Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

tisdag 25 december 2007

Ett viktigt budskap i juletid

Stefan Einhorn skrev igår om godhet på DN debatt. Ett inlägg som passar särskilt bra på julafton, eftersom julen för många av oss är förknippade med kärlek och godhet.

Egentligen har jag inte så mycket att tillägga men jag vill absolut uppmärksamma det Stefan Einhorn skrev. För jag tror det är viktigt att vi alla inser att valet är vårt; vilket sorts värld vill vi vara med och skapa? För i varje möte med en annan människa, med världen, skapar vi något.

Margareta Melin har skrivit en dikt om det:

MAKT

"Din skicklighet
hämmar
eller uppmuntrar

Din hjälp
binder
eller befriar

Din sång
får andra att sjunga
eller att tystna

Ditt ljus
kan du sprida till andra
eller som en strålkastare
rikta mot dig själv
och så mörklägga omvärlden

Om din makt
är liten eller stor
gäller ditt val alltid detsamma:
att öka ljuset omkring dig
eller mörkret

All makt är lån
och kan förvaltas på tre skilda sätt:
till att hjälpa upp
eller trycka ner
eller aldrig tas i bruk
Alla har frihet att välja!"

Detta är en av mina favoritdikter, vacker och värd att fundera på.

Hoppas att du liksom jag haft en underbar jul!

/Kia

Inga kommentarer: