Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

tisdag 11 december 2007

Hjälp att hjälpa sig själv

Att få sätta ord på det man känner och få bekräftelse är läkande. DN skriver om självhjälpsgrupper och den hjälp det kan ge att vara med i en sådan.
För egen del kan jag säga att bara insikten att jag inte var ensam om att ha problem var förlösande. När jag var stressjuk trodde jag till en början att jag var ensam om att må dåligt och ha ångest. Jag trodde jag var onormal och galen.
Vilket utanförskap och ytterligare stress och ångest det gav är nog svårt att förstå för den som inte varit med om något liknande. Själv skämdes jag så mycket att jag inte kunde prata om det alls. Inte förrän jag började i terapi. Då fick jag höra att det var många andra som kände som jag. Vilket kändes väldigt skönt.

Att träffa andra som hade samma problem som jag och se att de var helt normala, vanliga människor var underbart. Att få höra dem berätta och känna igen mig i mycket avdramatiserade problemen.

Som det står i artikeln är självhjälpsgruppen speciell eftersom alla som går där har samma problem och liknande erfarenheter. Det kan göra det lättare att förstå varandra och tala om svåra saker. Självhjälpsgrupper kan vara ett gott stöd när livet är jobbigt. Det är dessutom en billig hjälp. Något som borde erbjudas till flera. Det är inte alltid lätt att hitta sådant själv när man mår dåligt. Sedan kan det behövas annat som komplement också ibland, ex samtalsstöd eller terapi.

En gemensam nämnare för mig och många av dem jag träffat som tagit sig tillbaka till ett friskt liv från en långtidssjukskrivning är just samtalsstöd, terapi, självhjälpsgrupp. Dvs att få prata om problemen har hjälpt oss att lösa dem.
/Kia

Inga kommentarer: