Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

söndag 9 december 2007

Handla eller mothandling?

Idagsidan i Svenskan har återigen en intressant serie. Den här gången handlar det om ha-begär och köphysteri. Något som verkligen är aktuellt nu inför jul. Många shoppar loss helt hejdlöst och kommer kanske få lida för det framöver när plånboken är tom och kontoutdraget fullt.

Själv ska jag som vanligt knappt köpa några julklappar alls. Den biten är som tur är snudd på nedlagd i min familj. Likaså det överdådiga julbordet. En minivariant med det allra godaste räcker gott. För mig handlar julen om att vara tillsammans och umgås i lugn och ro.

Men vi är nog i minoritet. Åtminstone om jag ska döma av hur det ser ut på stan. Där är ett myller av shoppande människor. Många behöver heller inte julen som ursäkt för att spendera. Numera verkar det vara ett vanligt helgnöje att shoppa. Något jag har svårt att förstå av flera anledningar. Klimathotet, att lyckan inte finns i prylar, att det finns mycket roligare saker att göra och ett antal till.
Jag är mer åt frivillig enkelhet - hållet. Läs mer om det på Tidsverkstaden och begrunda. Dags att sluta handla och börja en aktiv mothandling! För en bättre miljö, både på in- och utsidan.
Kia

Inga kommentarer: