Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

onsdag 10 december 2008

Mentalisera mera!

Serien Levnadskonst på Idagsidan handlar om mentalisering. En definition ser ut så här:

Mentaliseringen i sig handlar om att kunna skapa sig en bild av hur andra och man själv handlar utifrån tankar, fantasier och farhågor. MBT bygger på både självkännedom, socialt samspel och inlevelseförmåga.

Fantastiskt intressant serie som får mig att tänka vidare i flera riktningar. Dels på alla de barn som av olika anledningar inte får hjälp att utveckla den här förmågan. Vilket enormt handikapp det innebär att inte kunna förstå och därför istället missförstå mycket. Tänk hur lätt onda cirklar kan skapas och hur barnen hamnar mer och mer i facket "besvärliga". Vilket lätt blir en självuppfyllande profetia.

Dels får det mig att tänka på att stress reducerar mentaliseringsförmågan. Den som är riktigt stressad brukar inte ha vare sig tid eller vilja att sätta sig in i hur omgivningen tänker. Eller ens hur man själv tänker. Dessutom blir många lättirriterade när de stressar. Att tänka och tolka med inlevelse kräver andrum. Något som för många blivit en bristvara. Kanske ligger det till grund för många konflikter och missförstånd?


För övrigt vill jag uppmärksamma att idagredaktionen har börjat blogga! Vänligt nog har de också listat bloggar som ofta länkar till deras artiklar. Om du nyfiket undrar om du kan hitta min blogg där är det bara att kolla in
Idagredaktionens blogg
Ja, jag kunde faktiskt inte låta bli att länka till er blogg ;-) och säga tack för att ni gjort ett sådant bra jobb! Idagsidan har ofta viktiga och tänkvärda artiklar som berör på djupet. Artiklar värda att läsa noga och fundera över. Jag ser fram emot att få läsa mer av er!
/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: