Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

tisdag 30 december 2008

Livsbokslut för 2008

Jag brukar sedan några år tillbaka göra Livsbokslut när ett kalenderår går mot sitt slut. För mig är det ett tillfälle att se tillbaka på det gågna året och hur det har varit på olika områden. Ett tillfälle jag lär mig mycket på och som gör att jag får en bra bild av vad jag upplevt, lärt och gått igenom. När jag har en bra bild av var jag står är det också lättare att se om jag är där jag vill vara eller om jag vill och behöver förändra något.

Jag tycker det är bra att dela in livet i olika områden och följa upp vad som hänt. Ett exempel på uppdelning kan se ut så här:
Hälsa
Motion
Arbete
Fritid
Ekonomi
Personlig utveckling
Socialt liv

Vill jag se extra mycket på någon del så delar jag upp den i underrubriker. Det ger mig en ännu klarare bild av hur det ser ut. Vilket ger ett bättre underlag att arbeta med för att förändra om det behövs.


Exempel på frågeställningar kan vara:
Vad har hänt i mitt liv?
Vad är jag nöjd med?
Vad är jag mindre nöjd med?
Vilka drömmar har jag förverkligat?
Hur har jag utvecklats?
Vad har jag lärt mig?
Vad behöver jag tänka över mer av det som hänt för att förstå det bättre?
Vad behöver jag släppa och gå vidare ifrån?
Vad vill jag ha mer av?

För mig är Livsbokslutet ett viktigt hjälpmedel för att utvecklas och må bra. Den tid och energi jag lägger ner på att göra det och den följande Livsplanen (som jag skriver mer om nästa år!)får jag igen många gånger om.
Jag kan verkligen rekommendera att göra någon form av utvärdering och uppföljning av året och den egna utvecklingen i livet. Särskilt om det varit ett tufft år kan det vara bra att se tillbaka. För det är ofta i återblicken man kan se lärdomen och växandet. När man i förstone mest ser istider, hårda vindar och karga jordar ser man vid andra titten den sällsamt vackra blomma som trots (eller tack vare?) de hårda villkoren växt fram.

Att ta reda på var jag står i livet och se vilka möjligheter det finns kan ge mycket kraft. Ännu mer kommer av att se dit jag faktiskt VILL och inte lägga fokus på det jag INTE VILL. För ibland är det lätt att fastna i en massa "jag vill inte..."
Fast nu ska jag bejaka min lust att göra mitt Livsbokslut för 2008. Om du provar att göra Livsbokslut efter att ha läst bloggen så får du gärna mejla mig och säga vad du tyckte om metoden.
/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: