Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

tisdag 29 januari 2008

10 år yngre och 10 ggr gladare med motion?

DN skriver att en ny undersökning visar att den som motionerar minst tre timmar i veckan biologiskt är 10 år yngre än den som inte tränar.
Motion minskar risken för bl a cancer, hjärt-kärlsjukdomar, högt blodttryck, åldersdiabetes med mera.

"- Det är intressant att se att det räcker med måttlig träning, det måste inte vara extremt mycket eller särskilt hård träning, säger Nancy Pedersen."

"Forskaren Lynn F Cherkas skriver i studien, som publiceras i dagens nummer av medicintidskriften Archives of Internal Medicine, att läkare oftare borde ordinera fysisk träning för att fördröja åldrandet och de sjukdomar som drabbar främst äldre."

Motion som medicin, en enkel och hälsosam lösning. En lösning som ger livskvalitet och glädje. Dessutom kan motion vara en hjälp att komma in i goda hälsosamma cirklar eftersom det är stressreducerande, ger bättre sömn och flera andra goda verkningar. Själv tänker jag som allra bäst när jag är ute och promenerar.
/Kia

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Lev livet leende" är en mycket bra line, tycker jag!

Kia Mundebo sa...

Kan bara hålla med. ;-)
/Kia