Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

fredag 11 april 2008

Seminarium med Thöres Theorell i riksdagen

I förrgår var jag i riksdagen på ett seminarium arrangerat av vänsterpartiet. Nedan text direkt tagen ur inbjudan: (alla arbetsbesparande åtgärder är väl tillåtna? ;-) )

”Thöres Theorell, professor i psykosocial medicin vid Karolinska institutet, talar utifrån sin bok ”I spåren av 90 talet” (2006) om den arbetsrelaterade mentala ohälsan som ökade i och med den ekonomiska krisen under 1990 talet och om betydelsen av en generös sjukförsäkring för folkhälsan.

Den psykiska ohälsan står för en tredjedel av alla sjukskrivningar och frågan om villkoren för personer med stressrelaterad ohälsa är återigen högaktuell i och med regeringens förslag i proposition 2007/08:136 ”En reformerad sjukskrivningsprocess för ökad återgång i arbete” om bl a införande av diagnosbaserad sjukpenning.


Tyvärr var det bara en timme långt, eller kort kanske jag ska säga. Vi fick ta del av intressant forskning men det blev inte mycket information eller diskussion kring regeringens förslag. Tiden räckte inte till för det.

Men en lugnande nyhet är ändå att Thöres Theorell berättade att han träffat Jan Larsson och diskuterat den nya sjukskrivningsrekommendationen.

(För den som inte vet kan jag berätta att Jan Larsson arbetar på Socialstyrelsens och är projektledare för framtagandet av sjukskrivningsrekommendationer för stressrelaterade tillstånd.)

Om jag uppfattade Thöres Theorell rätt tyckte han att rekommendationerna var bra och tror att de kommer fungera. Om rekommendationerna tolkas enligt intentionen.

Arbetet med sjukskrivningsrekommendationerna är dock inte helt klart förrän 31 maj.
/Kia

Inga kommentarer: