Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

onsdag 16 april 2008

Varför motionera?

Jag har precis läst "Friskispressen" nr 2 och blev inspirerad att skicka bra tips vidare. Min frågerubrik till det här inlägget besvaras nämligen på flera ställen i tidningen.

Dels finns en bild och text som förklarar vad som händer i kroppen och knoppen när man tränar. Där finns massa uppmuntrande fakta om allt positivt som händer vid när man rör på sig. Bra för den som har svårt att komma igång och en bra påminnelse för oss som är igång.

Artikeln "Vägra sitta stilla" med bra bilder på kontorsgympa hoppas jag att många river ur och använder sig av. Det var enkla rörelser som kan förebygga stelhet och smärta. Bra tips om att använda balansboll att sitta på vid skrivbordet eller stå på balansplatta. En utmaning!
Ett av mina bästa tips är att köra promenadmöten om man inte är så många som ska prata.

Tidningen ger också ett boktips som jag tänker kolla upp. En professor i psykologi som heter Peter Hassmén har skrivit boken "Hälsosam motion - lindrar nedstämdhet och depression." Där har han samlat kunskap om hur träning påverkar depression.
I SBU:s (Statens Beredning för medicinsk Utvärdering) rapport om depressioner från 2004 står det att det forskningsresultat visar att friska och lindrigt nedstämndas humör höjs av fysisk aktivitet.

Är det därför jag oftast är på gott humör - för att jag rör så mycket på mig? För mig är rörelse nämligen ett måste. Minst en promenad om dagen blir det alltid. Ofta även någon annan form av rörelse. Både kropp och knopp jublar av det. Motion är dessutom ett suveränt stresshanteringsverktyg.
Nä, nu har jag suttit här för länge - dags för lite kontorsgympa!
/Kia

Inga kommentarer: