Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

onsdag 30 april 2008

Nyheter kring företagshälsovården

Svenskan skriver idag att Stockholms Läns Landsting ändrar regler gällande de provtagningar som tidigare var gratis för företagshälsovården. Från och med 1 maj måste företagshälsovården betala och det finns det inga marginaler för. Patienterna kommer då skickas vidare till primärvården för provtagning.
För patienterna innebär det att man måste söka vård flera gånger, det tar onödigt lång tid och den eventuella behandlingen som beror på provsvar försenas. Sjukskrivningar måste troligen förlängas.

Landstinget räknar enligt artikeln med att spara 30 miljoner på den här förändringen.
Undrar jag om besparingen verkligen blir så stor?
Och vad kostar det för samhället och för individen? Jag har ingen aning om vad provtagningar kostar men en enda sjukskrivningsdag räcker väl till rätt många blodprov?

Riksdagen fattar beslut 4 juni om regeringens förslag att företagshälsovården ska få mer ansvar för rehabilitering av sjukskrivna.

Regeringen har lovat företagshälsovården extra pengar under tre år för att sjukskrivna snabbare ska komma tillbaka till jobbet.

Som jag skrivit många gånger förut tycker jag det finns massor att göra på det här området. Alldeles för många är sjukskrivna för länge för att de inte fått den hjälp de behöver. Många blir sjukare än nödvändigt i väntan på hjälp. Rehabiliteringen blir därför både längre och svårare.
Snabbare och bättre hjälp är både mer humant och mer ekonomiskt!
/Kia

Inga kommentarer: