Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

måndag 21 april 2008

Stressforskaren Dan Hasson på TV4 - tipsar om ångesthantering

Igår var stressforskaren Dan Hasson med i Nyhetsmorgon på TV 4. Han är aktuell med boken "Stressa rätt" som jag återkommer till när jag läst och begrundat.
Tyvärr tycker jag att han fick alldeles för lite utrymme att prata i gårdagens program. Synd för han har många kloka tankar att förmedla.
En del finns på TV 4:s chat. På Dan Hassons hemsida kan du läsa mer. Dessutom finns här en massa bra övningar som är gratis. Rekommenderas!
Den som varit inne på CEOS kan ha sett/gjort en del av övningarna förut.

Nedan kommer ett litet axplock med bra information från chatten med Dan Hasson.
(Det är jag som har fetat stilen för att poängtera två viktiga ställen.)

"Man kan absolut fri från ångesten.Det gäller att träna om hjärnan lite så att du får tillbaka de mer sunda reaktionerna.Mitt tips är att kontakta en psykolog som kan hjälpa dig att bearbeta den besvärliga tiden i livet och lära dig tekniker för att motverka panikångesten. Som en akut åtgärd finns det några effektiva saker man kan göra för att motverka panikångesten.
1. Andas djupt (långt ned i magen). När du gör detta ska det mer eller mindre vara omöjligt att känna ångest.
2. Titta samtidigt upp så mycket det går (håll upp blicken) för att koppla bort de negativa känslorna.
3. Fokusera på vad du vill känna istället. Det är bra om du förbereder en rogivande tanke eller scenario som du kan fokusera på istället."



"Det är inte helt ovanligt att man går in i väggen 2 eller fler gånger. Det beror ofta på att man inte fick de verktyg man behövde för att hantera stressen efter första tillfället. Jag skulle rekommendera kontakt med sjukgymnast och/eller psykolog för att få lära dig tekniker att hantera stress och bevara och öka hälsa och välbefinnande på lång sikt. Stresshantering är ofta något som behöver upprepas för att effekterna ska hålla i sig (om man inte lärt sig något nytt sätt att hantera saker och gått över till att leva i enlighet med det)."

Med rätt kunskap och praktiskt övning kan livskvaliteten öka avsevärt!
/Kia

Inga kommentarer: