Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

lördag 27 mars 2010

Sommartid sabbar sömnen

I natt är det dags att ställa fram klockan en timme eftersom vi går över till sommartid. DN och AFtonbladet ger tips om vad man kan göra för att underlätta omställningen.

Viktigast är att se till att få solljus på morgonen eftersom det hjälper kroppsklockan att ställa om. Man kan också försöka lägga sig lite tidigare på kvällen.

Omställningen gör enligt artiklarna att riskerna för hjärtinfarkt och trafikolyckor ökar veckan efter omställningen. Inte så konstigt kanske eftersom många lider av sömnbriskt då.

Personligen tycker jag det är ett elände att ställa om mig. Min kroppsklocka är inställd på vintertid och jag vaknar nästan alltid av mig själv innan väckarklockan ringer. Likaså blir jag trött och somnar vid ungefär samma tid varje kväll. Mycket behändigt i vanliga fall men det brukar orsaka störd sömn i någon vecka när jag måste ställa om.

Men visst ska det bli skönt med ljusare kvällar! Det är en stor vinst med sommartid.

/Kia
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: