Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

måndag 22 september 2008

En god och en dålig nyhet

Jag har fullt upp med att förbereda inför torsdagens stora föreläsning så tyvärr hinner jag inte kommentera nedanstående två nyheter så mycket som jag skulle vilja. Men jag vill i alla fall förmedla dem.

Vi börjar väl med den dåliga. Arbetsgivarnas attidtyd motverkar rehabkedjan. De vill inte anställa personer som är långtidssjukskrivna från annat jobb. Över hälften av de tillfrågade personalcheferna är negativa.

"Färre än var tionde arbetsgivare är positiv till att anställa långtidssjukskrivna. Motståndet är lika stort oavsett om det är stora eller små företag, offentlig eller privat sektor."

Inga uppmuntrande siffror direkt men jag kan inte säga att jag är speciellt förvånad. Läs mer HÄR

Så till den roliga nyheten som jag blev riktigt glad över när jag läste. Det är alltid lika roligt att få höra om ställen och metoder som fungerar!

"Läkarna vid vårdcentralen i Skurup var frustrerade över de långa sjukskrivningarna. Det tog mycket resurser och fungerade dåligt. All personal upplevde ett behov av ökad samverkan kring patienterna.

För sex år sedan beslutade man att starta Resursteamet och sökte samarbete med försäkringskassan som gav bidrag till en psykologtjänst. Då kunde man skapa team där det ingår: läkare, sjukgymnast, arbetsterapeut, psykolog, kurator och fasta handläggare från försäkringskassan."


Med det nya arbetssättet minskade långtidssjukskrivningen kraftigt. Förstås! Tidiga insatser med helhetssyn och samarbete mellan inblandade aktörer gör självklart stor skillnad. Läs mer HÄR

/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: