Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

tisdag 30 september 2008

Sömnskola - suveränt!

Stress leder ofta till sömnproblem som leder till stress som leder till... den onda cirkeln är igång! I Aftonbladet skrivs det om en kvinna som efter 3 månaders sömnproblem sökte hjälp hos sin husläkare och fick sömnmedel. När hon kom tillbaka för tredje gången för att få ännu mer sömnmedel stoppade läkaren och rekommenderade sömnskola istället. Jag skulle vilja ge ett stort fång rosor till den kloka läkaren!

Kvinnan började sömnskolan.
-Kursen var sex veckor lång, men jag blev bättre redan från start.

Hon la i snitt ner två timmar i veckan på kursuppgifterna. Hon fick god utdelning på den lilla tiden för hon lärde sig ganska snabbt att åter sova åtta timmar per natt. Resultaten håller i sig även efter kursens slut.

– Det är jätteskillnad på hur jag mår nu mot förut. Man blir deprimerad av sömnbrist. Nu är jag mig själv igen – jag äter, sover och orkar vara social.

Det finns flera olika alternativ för internetbaserade sömnkurser. De brukar inte vara särskilt dyra och ofta ge mkt goda resultat. En långsiktig, hållbar miljö- och människovänlig lösning på problemen. Fast jag skulle nog rekommendera att se över livet som helhet och hur man kan åtgärda stressen också!
/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: