Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

onsdag 1 oktober 2008

Planera klokt efter kroppsklockan

Kroppen har sin egen rytm och klocka. Om vi planerar efter kroppsklockan blir livet enklare. Tandläkarebesöket passar bäst på eftermiddagen för då gör det minst ont. Operationer bör bokas in under förmiddagen för då får man minst känningar av narkosen och kirurgen är som bäst skriver Aftonbladet

Efter maten bör vi ta en tupplur skriver de vidare. Och det gör jag så gärna! Jag intar alltid ryggläge efter lunch om jag kan. Tjugo minuter brukar vara perfekt för att vara på topp under eftermiddagen.

I boken "Sex, sömn, mat, dryck – ett dygn i din kropp” redovisar vetenskapsjournalisten Jennifer Ackerman ett antal nyligen genomförda vetenskapliga studier inom området. Låter rätt intressant. För visst är det bra att kunna hänvisa till "vetenskap och beprövad erfarenhet"? Särskilt när man ska göra sånt som andra kan tycka till om (som att ta siesta exempelvis ;-) )
Kia
Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: