Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

torsdag 30 oktober 2008

Mera sömntips

Susanna Jernelöv som är KBT-terapeut vid Karolinska Institutet ger sömnråd i Aftonbladet. Sömnproblem är något många drabbas av och ofta är det stressrelaterat. Hon beskriver fem vanliga sömnfällor och vad man kan göra åt dem.
Susanna Jernelöv menar att svenskarnas sömnsvårighet kan bero på det stressiga 24-timmarssamhället vi lever i.

– I dag ställs helt andra krav på människor mot vad det gjorde förr. Med mobiltelefoner och internet förväntas vi vara tillgängliga i princip dygnet runt. Det resulterar ofta i att vi går på högvarv hela tiden. Kroppen vet till slut inte när det är dags att sova.

Viktigt är att göra något åt grundorsaken tycker jag. Ofta beror sömnproblem på stress och livsstil. Om man förändrar och förbättrar kan det ge mer än god sömn - nämligen ett gott liv. Hyfsad mat, lagom med motion, minskad stress och den här årstiden lite dagsljus mitt på dagen kan göra underverk. Regelbunda sömnvanor är viktigt för mig.
Ofta kan små förändringar ge stora effekter, börja redan ikväll om du brukar sova dåligt med en ny och bättre vana.
På min sajt hittar du fler sömntips


/Kia
Läs även andra bloggares åsikter om

3 kommentarer:

Peter Olofsson sa...

Verkar vara en trevlig och viktig bok ni skrivit till sammans. Fin och intressant blogg som du gör, tråkigt att man får så lite kommentarer på sin blogg. Det känns alltid trevligt att det är någon som läser det man skrivit därute i "cyberrymden". Hur hittade jag dig då, Heter Peter Olofsson skriver på en blogg som heter www.jernsaxen.blogspot.com sitter i skrivandets stund och samlar information som på olika sett berör smärta. Det finns ett behov av en nationell smärtförening så det har jag dragit igång, föreningsliv är hårt och mödosamt det vet alla som på något sett varit aktiva, ja, länken till dig fick jag via en sida om smärta så nu tar jag mig friheten att göra lite reklam för er bok.mvh Peter Olofsson

Kia Mundebo sa...

Hej och välkommen hit Peter! Sådana friheter som att göra reklam för boken får du väldigt gärna ta dig! ;-)
Visst är det kul att få kommentarer fast ofta är det så att folk läser och tänker men inte kommer så långt till att skriva något. Och del 1 i detta räcker ju långt...
Bra att du startat smärtförening, det kan säkert behövas. Jag ska titta in på din blogg lite senare.
Trevlig helg
/Kia

Anonym sa...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu