Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

onsdag 22 oktober 2008

Var på föreläsning med Giorgio Grossi

I går kväll var jag och lyssnade på Giorgio Grossi, stressforskare vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet, och Stressmottagningen. Det var både kul och kunskapsgivande.

Han pratade ganska mycket om tankarnas betydelse för upplevelse av stress och för hur vi agerar och mår. Något jag tycker är centralt!

En tänkvärd uppmaning var att inte vänta på att rätt tanke och känsla för något ska infinna sig. Ni vet exempelvis när det gäller att sluta röka finns många bra ursäkter för varför det inte kan ske just nu. "Jag ska på fest till helgen", "Har en viktig presentation på jobbet", "Måste gå ner i vikt först" och så vidare. Den som väntar på det "rätta" tillfället kan vänta för evigt. Ta istället första steget mot förändringen - handla! När man agerar ändras också tankarna och förändringen kommer igång.

Giorgio Grossi föreslog en intressant övning, nästa gång vi mår bra men sedan plötsligt blir på dåligt humör ska vi stanna upp. Sedan gäller det att ta reda på vad jag tänkte innan humörändringen. När jag kommit på det ska jag ställa mig frågorna:

Hjälper den här tanken mig att må som jag vill?
Hjälper den här tanken mig att nå mina mål?


Mycket bra övning! Att lära sig notera sina tankar och lära sig tänka nytt tror jag för många är väsentligt för att må bra och trivas med livet.

Föreläsningen innehöll förstås mycket mer, men jag nöjer mig med att referera ovanstående smakprov. Riktiga aptitretare eller hur?

/Kia
Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: