Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

tisdag 24 mars 2009

Friskvårdsbidraget underutnyttjat

Enligt en undersökning som DN skriver om får 54 % av svenskarna i åldersgruppen 20-64 år friskvårdsbidrag av arbetsgivaren.
57% utnyttjar hela sitt friskvårdbidrag.
14% tar inte ut en krona av det.

Är inte det lite sorgliga siffror? Kanske beror det på att det är för krångligt att ta ut friskvårdsbidraget och/eller att folk inte vet riktigt vad det gäller för.

Med tanke på att friskvård minskar sjukfrånvaro och dessutom bidrar till en bättre prestationsförmåga borde det ligga i allas intresse att alla tar ut max. Själv skulle jag inte avstå ett öre av det! Det finns så många olika roliga/sköna/intressanta aktiviteter att välja på så det är väl snarare så att tiden inte räcker till för att göra allt. Och friskvårdsbidraget räcker inte långt för min del. Men är det något som är värt att lägga pengar på så är det väl att må bra?

DN ger några exempel på vad man kan utnyttja friskvårdsbidraget till:

"Exempel på skattefri motionGymnastik, styrketräning, spinning, bowling, bordtennis, tennis, badminton, squash, volleyboll, fotboll, handboll och bandy.

Motionsdans som bugg, folkdans, squaredance och jazzdans.

Tai chi, quigong, kostrådgivning, information om stresshantering och kontorsmassage (kroppsmassage eller rosenterapi, akupressur, kinesiologi, zonterapi och floating rest).

Enklare slag av fotvård eller fotmassage.

Kurser om rökavvänjning.

Källa: Skatteverket


Bara att läsa ovanstående gjorde mig sugen - nu ska jag boka massage!
/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: