Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

måndag 2 mars 2009

Sömnbrist - och vad kan man göra?

Många lider idag av sömnbrist vilket kan leda både till olyckor och sjukdomar skriver Aftonbladet. För många är det helt enkelt så att tiden inte räcker till för att sova. Man prioriterar annat högre.
För den som börjar må ordentligt dåligt stiger sedan sömn på prioritetsordningen och då kan det vara knepigt att få till det igen.

HÄR har jag samlat en del tips om hur man kan göra för att förbättra sömnen. Själv hade jag stora sömnproblem när jag blev utbränd men jag har själv följt tipsen jag skriver om och sover numera gott. För mig är nog allra bästa tipset att lägga mig ungefär samma tid varje kväll och stiga upp samma tid. Låter kanske trist men funkar utmärkt! Det är ljuvligt att vakna utvilad strax innan väckarklockan ringer.

Viktigt är förstås också att rensa bland aktiviteterna och lära sig stresshantering och avspänning. Att få en stressad kropp, spänd som en fiolsträng, att komma till ro är inte lätt. För att nu inte tala om de stressande tankarna som brukar tumla runt i huvudet när det är för mycket.

På en föreläsning härom dagen sa Aleksander Perski att stressande tankar vid sänggående kunde halvera mängden djupsömn! Inte konstigt om stressade människor blir trötta då...
/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: