Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

söndag 22 mars 2009

Sömn - hur funkar det?

"Sömn- hur funkar det?" var rubriken på föreläsningen som Marie Söderström höll hos SACO i onsdags. Marie Söderström är psykolog med KBT-inriktning och arbetar främst med sömn och stressbesvär, både på Stressmottagningen och på annat håll. Hon har också skrivit en bok med fakta och behandlingstips "Sömn - Sov bättre med kognitiv beteendeterapi".

Fler och fler verkar drabbas av sömnproblem. Jag tycker jag hör mer och mer om det bland folk jag träffar och i tidningarna vimlar det av artiklar. Allt fler har svårt att sova skriver Aftonbladet som ett exempel ur mängden av artiklar om sömnproblem.
Det verkar med andra ord som om det behövs mycket information och kunskapsspridning i ämnet. Men kunskap kan man ha i överflöd, vad som verkligen leder till förändring är att praktisera kunskapen! Något som ibland glöms bort...

Några faktorer som enligt Marie Söderström kan bidra till ökande sömnsvårigheter är:
- Vi lever i ett 24-timmarssamhälle
- Tempot är högt
- Vi har höga prestationskrav
- Liten tid för nervarvning
- Svårt att släppa tankar på arbetet

Varför är det viktigt med sömn?
- Hjärnan laddar upp energi
- Minnet uppgraderas
- Immunförsvaret aktiveras
- Anabola (uppbyggande)hormon insöndras

KBT (Kognitiv BeteendeTerapi) brukar ofta vara mycket verksamt vid sömnproblem. Man får lära sig om sömn och faktorer som påverkar och får hjälp att hitta orsakerna till sitt sömnproblem. Sedan förändrar man stegvis med hjälp av hemuppgifter och dagböcker där man följer vad som händer.

För den som vill prova finns exempelvis Marie Söderströms bok som jag nämner ovan och ett antal andra böcker om sömn, bland annat har Apoteket en. Det finns också ett flertal KBT-baserade kurser på nätet, bland annat:
Careit
Sömnprogrammet
Livanda

För dig som vill ha en översiktlig sammanställning av sömnråd finns det på min webbsida CreoVis.
/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: