Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

tisdag 31 mars 2009

Seminarium om sjukförsäkringen i riksdagen

I förra veckan arrangerade Vänsterpartiet ett seminarium om effekterna av regeringens rehabiliteringskedja. Örjan Rodhe inledde med att berätta om den intervjurapport han gjort, där ett antal långtidssjukskrivna berättar sin historia. Synnerligen nyttig läsning för den som tror att sjukskrivna människor är lata smitare som inte vill jobba! Samt för dem som tror att vi har en fungerande vård, rehabilitering och anpassad arbetsåtergång i Sverige.

I rapporten finns också en del information kring sjukförsäkringen. Vi som var där fick rapporten efter seminariet och jag antar att den kan beställas från Vänsterpartiet].

Ett par representanter från Försäkringskassan var där och drog lite statistik och analys. På plats var också representanter från olika fackförbund och HSO. I publiken fanns det många företrädare från olika föreningar och handikappförbund. På slutet blev det plats för frågor och debatt. Där missade jag en bit eftersom jag var tvungen att gå tidigare.

För den som vill få en inblick i hur långtidssjuka med olika diagnoser har det, rekommenderar jag rapporten "Ett sjukt system". Där finns människorna bakom siffrorna.
/Kia
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: