Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

fredag 22 januari 2010

Facebookfånge?

Allt fler tycker det är jobbigt med alla aktiviteter på nätet. I DN berättar Denise Rudberg att hon numera ransonerar nätvisiterna strikt.

– Vi skulle säkert slippa en hel del utmattningsdepressioner om vi minskade vårt internetande en smula. Att uppdatera sin Facebooksida en gång i timmen kan väl knappast kallas för effektiv arbetstid? Facebook har ersatt den gamla rökrutan. Det är stället folk går till för att pausa i arbetet. Frågan är om det är så mycket sundare än rökpausen?

Att ständigt behöva tala om vad man gör för omvärlden lämnar väldigt lite utrymme för att faktiskt uppleva det man gör. För egen del gick jag ur Facebook för rätt länge sedan eftersom jag tyckte det tog alldeles för mycket tid. Precis som Kristian Halfwordson som intervjuas i artikeln:

– Till slut var det som om allt kretsade kring Facebook. På en fest var det inte själva festen man pratade om, utan om bilderna man skulle lägga upp på sidan efteråt. Man levde liksom mer i Facebook än i verkligheten

Personligen tror jag att fler och fler börjar tröttna på den ytliga uppdateringshetsen och istället väljer verkligheten. Det mänskliga mötet med djup och äkthet ger så mycket mer. Internet och allt som finns här tillför mycket men det är det verkliga livet jag vill leva.
/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: