Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

torsdag 21 januari 2010

Varför sjukskrivs färre för stress nu?

Om det talade professor emeritus Töres Theorell och jag i P1 Morgon imorse.
Försäkringskassan har lämnat ut siffror som visar att sjukskrivningarna för stressrelaterade diagnoser minskat kraftigt de senaste åren.
Ett antal tidningar tar upp frågan bland annat Aftonbladet, SKTF-tidningen, Norrbottens kuriren , DN

Det finns naturligtvis många svar på frågan. Stressproblematik och vad man kan göra för att förebygga sjukdom är mer känt för alla numera. Det finns nya riktlinjer från Socialstyrelsen, tidsgränser i sjukförsäkringen, på sina ställen har samarbetet förbättrats, landstingen har satsat osv. Människor sjukskrivs kanske inte längre utan åtgärd i all evighet. Till viss del beror minskade sjukskrivningar på förbättringar.

Men man ska inte glömma att många fortfarande far illa och står utan hjälp och försörjning. Framför allt anser jag att det förebyggande arbetet ytterligare kan förbättras, rätt rebabinsats i rätt tid kortar sjukdomstiden, samt att stöd hela vägen tillbaka är viktigt. Att det finns utrymme för individuella bedömningar ser jag också som centralt.
Viktigt är också att inte bara fokusera på det sjuka, utan också främja egenmakt och det friska hos individerna, det ger kraft att komma tillbaka.
/Kia
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: