Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

tisdag 19 januari 2010

Livlig debatt om rödgrönt sjukförsäkringsalternativ

DN Debatt publicerades idag oppositionens planer för förändring i sjukförsäkringssystemet om de vinner valet.
Bland annat vill man ta bort bortre tidsgränsen i dagens system, något som jag tror återigen leder till väldigt långa sjukskrivningar utan rehabilitering.

Hanne Kjöller sågar också ovanstående men anser liksom jag att:

"Vänsteralliansens idé om att samla Arbetsförmedling och Försäkringskassa under ett och samma kommuntak förtjänar dock att uppmärksammas."

En större samordning och bättre samarbete mellan fk och af skulle troligen hjälpa många att komma tillbaka i någon form av arbete.

Reinfeld och Husmark Pehrsson är som väntat inte positiva.
DNskriver att:
Enligt Reinfeldt innebär förslaget en återgång till "utsorteringspolitiken

Sture Nordh, ordförande i TCO menar att man måste ta större hänsyn till individen

Jag tror också att det bör finnas ett utrymme för att se till de individuella förutsättningarna i varje fall och göra bedömningar utifrån dem.


Även Svenskan och Aftonbladet har skrivit om förslaget.
Kia

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: