Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

fredag 8 januari 2010

Sjukskrivning rätta medicinen?

Hanne Kjöller har skrivit en mycket bra artikel i DN idag om sjukskrivning.
Läs den!

Det finns många olika trådar i artikel som var och en är värd en kommentar men jag väljer ett par.

"Vi behöver en arbetsmarknad som är öppen också för dem som under en period i livet inte producerar som en Duracellkanin"

Ja, självklart måste även den som är i en svacka få plats. Det finns ju också dem som aldrig kommer att vara högpresterande, inte ens när de är i toppform. Även dem behöver en plats att verka på och få vara med. Jag tycker inte heller vi ska glömma att vi behöver alla sorters människor runt om oss. Att arbetsplatserna ska bli högprestationsreservat där alla ilar omkring med vässade armbågar och den heliga uppgiften i fokus låter inte särskilt lockande i mina öron. Fram för mångfald och medmänsklighet! Det vinner vi alla på.


"Jag ifrågasätter inte lidandet. Jag ifrågasätter vad som blir bättre av att sitta hemma vid köksbordet och att 24 timmar om dygnet tvingas umgås med sin ångest."

I vissa lägen behövs helttidssjukskrivning och den som verkligen behöver det ska självfallet vara borta från arbetet. Men jag tror att det är oerhört viktigt av många olika skäl att - om man kan - ha en fot kvar på arbetet.

Att ha andra omkring sig, att ha rutiner, ha en uppgift och fylla en plats är så oerhört viktigt för att må bra och behålla självförtroendet. Att få annat än lidandet och sjukdomen att tänka på är god medicin.

Sjukskrivning leder ofta till isolering, nedstämdhet, dålig självkänsla och ytterligare lidande. Tidigare har det också ofta lett till sjukpension.

Att hjälpa människor att hålla kontakten med arbetslivet utifrån deras förutsättningar och undvika sjukskrivning och sjukpension där det är möjligt tror jag är hälsofrämjande. Snabb hjälp och rehabilitering där det finns behov skulle underlätta och påskynda återgången för många. Det är verksam medicin!

/Kia

Inga kommentarer: