Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

söndag 3 januari 2010

Framtiden är nu!

Sanna Ehdin har skrivit en angelägen artikel på Newsmill som handlar om den nya tid vi lever i. Sanna skriver att det nu främst handlar om:

1. Autencitet
2. Att vara hängiven det man tror på
3. Närvaro

Det vill säga att leva och vara äkta inifrån och ut, visa vem man är och leva i nuet så gott man kan.

"Vi vill ha äkta människor är lever som de lär, som gör det ärligt och så gott de kan. Vi har alla brister och livet handlar inte om att vara perfekt utan om att leva och vara utifrån den själsliga varelse vi är"

Ja, många ser över sina liv och hoppar av karriär och konsumtionshysteri för att istället lyssna inåt och prioritera det som känns viktigt i livet. Ofta relationer, upplevelser, natur, utveckling, andlighet och liknande.

Men för många dundrar det på, man gör det man tror andra ska tycka är bra, konsumerar hejdlöst, har inte tid att prata på djupet eller finna stilla stunder för eftertanke. Ytan är allt, djupet är okänt vatten....

"Industrialismens materiella synsätt håller nu snabbt på att ersättas av den nya Upplysningstidens holistiska syn på människan och världen"

Själv kom jag in på helhetsspåret när jag hade arbetat och pluggat så hårt under ett antal år att jag blev sjuk och sjukskriven. Då fick jag äntligen tid att tänka och var desstutom tvingad till det eftersom jag mådde så dåligt.
I tystnaden kunde jag äntligen höra min inre röst. Jag tog till mig det holistiska synsättet och började leva utifrån det men kände mig rätt ensam om det. Tills jag hittade Sannas bok " Den självläkande människan" Det var fantastiskt!

Jag är verkligen glad att fler och fler tar till sig detta. Att börja tänka nytt kan vara omstörtande och kännas besvärligt, att vara snäll mot sig själv på vägen är viktigt! Alldeles särskilt som det verkar som att det förändrade synsättet ofta kommer i samband med sjukdom och svåra livshändelser. Som om vissa av oss måste bli ställda mot väggen innan vi kan ta steget vidare. Ta klivet när du är redo.

Som Sanna skriver:
""
Välkomna in det nya, lyssna till ditt inre och dina drömmar. Nu är tiden inne att börja leva våra drömmar! Välkommen du nya vackra människa
Framtiden har aldrig varit närmare än den är nu..."


Ja, framtiden är nu, din att göra hur du vill med, din att ta vara på.
Din att vara i och njuta av.

/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: