Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

onsdag 13 augusti 2008

Längre liv med D-vitamin

Sista dagarna har det skrivits en hel del D-vitamin. Svenskan, DN och Aftonbladet tar alla upp resultaten från en studie som visar att en hög halt av D-vitamin ger längre liv.
" Det är en mycket bra och välgjord studie och den kommer säkert att få stor betydelse. Vi har gjort en liknande undersökning i Sverige, som ska presenteras i september, och fått samma resultat, säger Dan Mellström, professor i geriatrik vid Sahlgrenska akademin i Göteborg till DN. "

D-vitaminet bildas i huden med hjälp av solljus. Det finns också i fet fisk som lax, makrill, sill och sardiner samt i mindre mängd i kött och ägg.

För mig som älskar fisk och gärna är ute någon/några timmar per dag borde det inte vara något problem att få tillräckligt med D-vitamin. Men undrar hur det är för dem som aldrig äter fisk och mest sitter inne och häckar? Numera berikas vissa mejeriprodukter med D-vitamin men ändå?

Nu ska jag ut och öka mitt D-vitaminförråd!
/Kia
Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: