Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

onsdag 6 augusti 2008

Resurs om rehabgarantin

Resursbloggen skriver om den rehabiliteringsgaranti som enligt avtal med Sveriges Kommuner och Landsting ska införas i landstingen. (läs mer om avtalet HÄR )

Garantin omfattar:
1. medicinsk bedömning och ställningstagande till medicinsk rehab.

2. Om patienten bedöms ha nytta av den, påbörja och genomföra behandling/rehabilitering.

Staten avsätter 175 miljoner för detta. Resurs har räknat på detta och kommit fram till följande:

"175 miljoner kronor för hela Sverige - det blir ca 400 kronor per sjukskriven - ett halvt psykologbesök. Samtidigt beräknar man göra besparingar på runt 17 miljarder på införandet av utförsäkringslagen, dvs 100 ggr så mycket."

För min del tycker jag det låter väldigt lite - särskilt utslaget per person. Hur mycket kan man åstadkomma med så lite resurser? Låter som skillnaden blir marginell.
Dessutom kan jag förstås inte låta bli att undra hur mycket det kostar att ha folk sjukskrivna utan riktig rehab? Räkna ihop sjukpenning, massa vårdbesök, medicin, för tidig död, den stress anhöriga och vänner drabbas av när de ser hur någon de tycker om lider, den minskade tilliten till ett gott samhälle som tar hand om sjuka och så vidare... Räknar vi ihop allt det blir kostnaden oerhörd. Och vi får alla betala den. På olika sätt, men det kommer att svida för oss alla.
Är det verkligen så vi vill ha det? Inte jag i alla fall! Satsa istället rejält för att hjälpa de sjuka att bli så friska de kan. Satsa också på olika arbetsmarknadsinsatser så att även den som inte är helt frisk och kan jobba heltid kan få ett arbete.


Så hittade jag detta stycke i avtalet som handlar om evidensbaserad behandling:

"Ett mindre antal studier av olika behandlingsformer (främst gruppterapi) vid utmattningssyndrom har ännu inte avrapporterats. Det finns ett mycket stort behov av innovativ rehabiliteringsforskning vid stressrelaterad psykisk ohälsa."

Här kan jag ju inte annat än instämma helhjärtat! Med tillägget:
ta tillvara alla de erfarenheter som finns hos dem som är eller varit sjuka. Vi sitter på mycket erfarenhet och kunskap om vad som fungerar och vad som inte gör det.
Använd den!
/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: