Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

tisdag 20 november 2007

Angelägen diskussion

Anders Milton tar upp ett angeläget ämne till diskussion på DN debatt idag. Med anledning av att en man som tidigare dömts för mord och nu efter avtjänat straff har börjat studera till läkare tar Milton upp ett antal intressanta frågeställningar.

Lätta lösningar på frågeställningarna finns inte och ju mer jag grubblar över alla frågor som dyker upp i mitt huvud desto svårare blir det. Här är bara några av de frågor jag började tänka på:

Ska man behöva lida hela livet för ett brott man begått?
Är inte straffet avtjänat och brottet sonat efter avslutat straff?
Kan människor förändras till det bättre? (Ja! är mitt spontana svar.)
Vilka möjligheter finns i realiteten för straffade att återanpassas till samhället?
Vad har allmänheten rätt att kräva av läkare och andra yrkesgrupper?
Borde det kanske vara strängare kontroll på många utbildningsintag och anställningar för att skydda dem som är utsatta och värnlösa?

Var finns den magiska gränsen som ger rimligt skydd till utsatta men som samtidigt låter människor som begått brott ha en chans att förändras och komma tillbaka till samhället på nytt?
Kia

Inga kommentarer: