Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

tisdag 13 november 2007

Kärlek och relationer

Kärlek och relationer kan vara knepigt ibland. Särskilt knepigt låter det för mig om man har förhållande med flera samtidigt.

"Polyamori innefattar olika kärleksrelationer som bryter mot normen om att ett förhållande bara ska innefatta två personer."

Så skriver Svenskan om ett för mig alldeles nytt ord.
Polyamori.Det låter vackert.
När Helena i artikeln berättar om förhållandena hon har med två män låter det rätt okomplicerat. Kan det verkligen vara det?
Själv har jag ingen erfarenhet av det så jag vet inte. Kanske är det bara så att jag är insnärjd i den gamla vanliga uppfattningen om hur det "ska" vara?

En sak vet jag i alla fall; jag tycker alla sorters förhållanden är ok, så länge alla spelar med öppna kort och alla är nöjda.
/Kia

6 kommentarer:

Inni sa...

Nei,det er ikke ukomplisert. :-) Det krever faktisk stor åpenhet og evne/vilje til å jobbe (arbeta) med forholdet.
Fin kommentar du har,forresten.

Kia Mundebo sa...

Ja, jag misstänkte nog att det inte var så enkelt...
Tack Inni!
Kia

Anonym sa...

Men jag måste påpeka att det KAN vara okomplicerat :) Jag har levt i ett poly-förhållande som var helt okomplicerat. Vi levde ihop alla tre och det var bara mysigt. Dock var det omvärldens reaktioner, framför allt våra familjer, som komplicerade till allt.

Kia Mundebo sa...

Skulle nog tro att de flesta av oss som inte provat är lite avvaktande och undrande.

Men intressant att ni åtminstone inom tresamheten tyckte det var enkelt och okomplicerat att leva tre.
/Kia

Anonym sa...

Det finns inte en polyamori som är lik en annan.

Än så länge har det varit väldigt okomplcerat för min del. En vitamininjektion för lyckan.

Jag har dock aldrig levt ihop som polys.. än:)
Då kan jag tänka mig att det kan bli värre, värst med stigmatet.

Om poly som jag ser det: http://minatankar1.wordpress.com/2008/03/25/12/

Kia Mundebo sa...

jo, jag kan tänka mig att det kan bli mer problematiskt vid sammanboende - det triggar väl igång massor med tankar hos omgivningen!
Kia