Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

söndag 11 november 2007

Tankemössor

DN skriver om tankemössor. Det kan låta som en skämt men verkar vara en fantastisk uppfinning. I mössorna sitter elektroder som läser av hjärnvågorna på mössbäraren. En totalförlamad person kan med hjälp av mössan kommunicera med omgivningen och även tex styra sin rullstol.
Vilken välsignelse att kunna interagera med omvärlden igen!
Det verkar lite jobbigt än så länge att behöva smeta in skallen med gelé och ha en mössa för att kunna läsa av hjärnvågorna. Men den som är förlamad betalar nog gärna det priset för att kunna få handlingsfrihet och kommunikation.

Ibland blir jag bara trött när jag hör om nya pryttlar. Som tex speciella köksmaskiner som man redan från början vet att de kommer att stå i ett skåp någonstans och samla damm. För de är bara åbäkiga och onödiga. Lik förbaskat måste alla köpa dem?!
Den här tankemössan däremot fyller ett gott syfte. Den behövs.
Sen kan man ju få andra associationer också av ordet tankemössa. Som att vi alla borde avsätta lite mer tid för att fundera i lugn och ro...Kanske markera för omgivningen att nu vill jag inte bli störd; jag har min tankemössa på. Jag behöver fundera lite.
Kia

Inga kommentarer: