Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

lördag 10 november 2007

Intressant artikelserie om sorg

DN insidan har skrivit en intressant artikelserie om sorg.
Sorg är något vi alla har upplevt och kommer att uppleva. Något helt naturligt. Något som tar tid och måste få ta tid.
Så verkar det dock inte ses av många. Kanske för att de är rädda och har egna gamla inkapslade sorger? Somliga försöker nog också springa ifrån sorgen för att det gör för ont.
Som det står i just den här artikeln som jag länkar till att kunskap ger en tryggare sorg tror jag är helt rätt. Med kunskap vet man att man inte är ensam i sin sorg, att det finns olika steg i sorgeprocessen och att det tar sin tid att sörja.
Med någon att prata med kan sorgeprocessen och livet underlättas.

Faktiskt tror jag det är det viktigaste av allt i de flesta situationer. Att känna att jag inte är ensam, att det finns andra som lyssnar och förstår och som har gått igenom kriser av olika slag.
För många räcker det säkert med stödjande familj och vänner. Andra behöver proffshjälp. Att det ska vara så svårt att få det senare här i Sverige har jag svårt att förstå. Särskilt med tanke på att det kan minska sjukskrivningar och vårdkostnader som annars kan uppstå pga att människor inte fått hjälp i tid.
Kia

Inga kommentarer: