Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

måndag 19 maj 2008

Ledare i Expressen om utbrändhet och sjukskrivning

I den här Expressenledaren finns ett par riktiga guldkorn att hämta. Jag tar det bästa först:

"Felet de senaste åren är inte att människor med utmattningssyndrom har sjukskrivits, utan att rehabilitering har saknats."

Den här meningen är verkligen mitt i prick! Jag kunde inte sagt det bättre själv. En fungerande rehabilitering behövs självklart för att få människor att bli bra igen. Ännu bättre vore det förstås att mota Olle i grind...Med ett bättre förebyggande arbete skulle inte så många behöva bli sjuka.

"Socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsons mål är att en fungerande
rehabiliteringskedja och ekonomiska incitament ska göra att de sjuka verkligen kommer tillbaka i arbete, i stället för att förvandlas till förtidspensionärer. Om hon lyckas har hon gjort en insats som inte kan överskattas."


Målet är bra, frågan är väl kanske om man verkligen sett till att förutsättningarna finns. Ett problem är att det inte finns tillräckliga resurser inom rehabiliteringen ännu. Här behövs krafttag!

/Kia
Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: