Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

fredag 16 maj 2008

Mer om de nya riktlinjerna för sjukskrivning

Svenskan skriver "Varje år sjukskrivs 34 000 svenskar för stressrelaterad ohälsa. Merparten av dessa sjukskrivningar sker i klump under en och samma så kallade paraplydiagnos, ”anpassningsstörning och reaktioner på svår stress”. Sjukskrivningstiden varierar från ett par veckor till månader och år."
Utmärkt att den "klumpen" sorteras ut i olika diagnoser. Behoven av vård och sjukskrivning skiljer sig åt. Det bästa med riktlinjerna anser jag är betoningen på "adekvat behandling" något många stressjuka inte fått. Eller fått några år efter behandlingen behövdes.Att bara gå sjukskriven hur länge som helst utan plan eller behandling hjälper inte. Tvärtom!

Även Resursbloggen anser att de nya riktlinjerna är bra.
Men som det mkt riktigt påpekas där är de nya reglerna för sjukskrivning en helt annan sak. Aleksander Perski säger i dagens DN att "Socialstyrelsens rekommenderade behandling och sjukskrivningstid bygger på önsketänkande eftersom det inte finns någon fungeradne rehabiliteringskedja."
Det kanske blir tydligare nu att det här med "adekvat behandling" är något få får och vilken skillnad det gör i sjukskrivningstid. För egen del tror jag det handlade om år av sjukskrivning som inte hade behövts om jag fått hjälp i tid.
/Kia
Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: