Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

lördag 19 juli 2008

En människa som har bråttom är ingen civiliserad människa

Rubriken ovan lär vara ett indiskt citat. Det fick mig att haja till. Med tanke på hur bråttom de flesta har är nog civiliserade människor i västvärlden sällsyntheter...
Ju mer jag funderade över citatet desto mer tyckte jag det låg i det. För var finns empatin, eftertanken, omtanken, helhetstänket och planerandet och andra saker som kännetecknar civilisation, välstånd och välmående när alla har bråttom? Inte hinner man tänka före när man stressar, vara omtänksam och empatisk. Inte om det är skynda, skynda som ligger i fokus. Då är det snarare illa genomtänkta åtgärder, nödlösningar och att stänga av medmänskligheten som blir det naturliga.

I vårt bråttomsamhälle kan det vara väldigt svårt att INTE ha bråttom. Det är så lätt att dras med i tempot, att smittas av andras stress. Att ta det lugnt kräver ofta många medvetna val. För mig betyder det att stanna upp, ofta, ofta och känna efter. Har jag dragit upp tempot onödigt mycket? Gör jag det som är viktigt? Hur tänker jag kring det jag gör? Ibland kan stresstankar smyga sig på och det gäller att upptäcka dem och åtgärda så snart som möjligt.

I soliga semestertider är det lättare att vara en lugn och civiliserad människa - så vi får passa på att öva nu.
/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: