Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

onsdag 30 juli 2008

Korkat korta sömntid

I Aftonbladet läser jag historien om Thomas 23 år som försöker korta ner sin sömn till 2,5 timme per dygn. Detta för att hinna göra mer. Han vill plugga, jobba i sitt företag samt leta upp drömtjejen och allt det tog för mycket tid. Därför tyckte han enligt artikeln att det var en bra lösning att korta ner sömntiden och därmed få mer vakentid (Nåja, allt är relativt. HUR vaken och alert man är efter så kort sömn kan ju diskuteras.)
Jag hoppas han tänker till och prioriterar hälsan framför presterandet. Annars kommer han troligen gå i väggen. Något som är oerhört plågsamt.

Kommentar av sömnforskare:

"Sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt dömer ut 23-årige Thomas Jönssons försök att sova endast två och en halv timme per dygn.

– Det är definitivt för lite. Han kommer att vara trött, få sämre minne och vara lite mer korkad, säger han."


Det kan också få konsekvenser för hälsan, immunförsvaret försämras, den bristande koncentrationen ökar olycksrisken, man får högre blodsocker osv.
Egenföretagandet och pluggandet blir svårare när tröttheten, trögheten och tankefattigdomen slår till ordentligt.

Själv tycker jag att en bättre väg att gå när man har för mycket att göra är att lära sig prioritera. Betydligt hälsosammare och mer livskvalitetshöjande.

/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: