Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

torsdag 3 juli 2008

Lycklig, lyckligare, dansk?

DN skriver att en undersökning visar att danskarna är det lyckligaste folket. Viktiga faktorer för lycka är artikeln demokrati, hög levnadsstandard och tolerans, vilket låter helt logiskt.
Sverige hamnade på fjortonde plats,vilket ordförande för Worl Value Study Ronald Inglehart kommenterade så här i pappersupplagan:

"- Ni har ju gråmulet väder halva året, så det borde tala emot att ni är lyckliga."

Men det kanske är just därför vi uppskattar fint väder och sommarhalvåret så mycket? Få folk njuter väl så mycket av sol och hyfsade temperaturer som vi svenskar? Och av att vara ute?

"Undersökningen baserar sig på två frågor (samma två som ställdes redan 1981):

"Med allting sammanvägt - skulle du kalla dig mycket lycklig, ganska lycklig, inte särskilt lycklig, inte alls lycklig?"

"Med allting beaktat - hur nöjd är du med ditt liv i dag?"

Ingelhart och hans forskarlag uppger att 350.000 personer ingått i studien.

- Den viktigaste avgörande faktorn för lycka är i vilken utsträckning folk är fria att välja hur de lever sina liv, säger Ingelhart till Reuters


Kanske är det så att vi tror att lycka måste vara så stort att vi sätter ett lägre värde? För mig är ofta lycka små saker.
På Nyhetsmorgon i TV4 blev coachen Nina Jansdotter intervjuad och sa flera kloka saker. Bland annat:

"Lyckan är ett förhållningssätt som kommer inifrån."

Vilket jag tror det ligger mycket i. När jag tar det lugnt och uppmärksammar det som är bra i mitt liv och njuter av tillvaron är jag lycklig. Är jag däremot stressad och fokuserar på problem minskar lyckokänslan förstås direkt.

Sedan ska man förstås inte glömma att det är lättare att fokusera på det positiva när man mår bra, ekonomin är hygglig, arbetet funkar osv. Men att ändå försöka se att det finns positiva saker tror jag är viktigt.

Men lika viktigt är nog att lämna plats för sorg också. Livet är inte alltid en dans på rosor och det måste få kännas. När sorgen fått komma ut blir det plats för lycka.

/Kia
Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: