Om livet, friskvård, personlig utveckling, stress och stresshantering, aktuella händelser, DUFiS- info, var jag finner lust och inspiration och vad som för övrigt faller mig in. Tipsa gärna om nyheter som passar här. Mejla kia@creovis.se .

tisdag 22 juli 2008

Passiv sjukskrivning grogrund för psykisk ohälsa?

Socialdepartementet har gjort analyser som visar att 30% av dem som sjukpensioneras för psykisk ohälsa ursprungligen blev sjukskrivna med annan diagnos.

Närmare bestämt har en tredjedel i gruppen varit sjukskrivna för problem i rörelseorganen, en tredjedel saknar diagnos medan övriga i regel har diffusa symptom eller diagnoser.

"-Det här är oroväckande siffror som antyder att det kan vara den tidigare alltför passiva sjukskrivningsprocessen och bristen på rehabilitering som har gett upphov till psykisk ohälsa, säger socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson. Därför vill jag uppmana landstingen att prioritera arbetet med rehabiliteringsgarantin."

Märkligt nog kan jag bara hitta EN tidning som skriver om detta, nämligen Norrbottenskuriren.

Kanske för att det inte är en nyhet att man mår dåligt om man är sjukskriven utan att det händer något mer. Många sjukskrivna gör många tappra försök att få hjälp innan de till slut ger upp. Under den tiden får man många kvitton på att man inte duger, inte är värd att få hjälp. Självkänslan och hoppet om att bli frisk igen sjunker som stenar...Självklart leder detta i samverkan med andra faktorer som social isolering, passivisering, försämrad ekonomi med mera till psykisk ohälsa!

Själv lyckades jag strida mig till den hjälp jag behövde. Fast då hade det gått så långt att jag var malen till stoft av systemets kvarnar. Med hjälp lyckades jag ändå komma tillbaka mot alla odds och till stor kostnad för både samhället och mig.

Det borde vara en självklarhet med rehabilitering så snart det är möjligt och till alla som behöver. Inte bara till dem som kan söka info själva och orkar slåss.
/Kia

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: